viernes, 30 de noviembre de 2012

Fornicaţie... morală


Vânat în ţara sa pentru o crimă ordinară, fugar, cu frica-n oase, Moise se refugiază în oceanul de linişte găsit sub fusta madianitei Sefora. După ce i-a ”mâncat” tinereţea copilei şi pospaiul de avere al socrului, Moise şi-a luat nevasta şi copiii... şi s'a întors în ţara Egiptului[1] unde, brusc, şi-a descoperit ”talantul” de profet, ”darul” de conducător, şi ”înţelepciunea” de legiuitor. Cocoţat în fruntea unei adunături de descreieraţi, decretează: ”Cînd cineva îşi va lua o nevastă şi se va însura cu ea, şi s'ar întîmpla ca ea să nu mai aibă trecere înaintea lui să-i scrie o carte de despărţire, şi să-i dea drumul din casa lui”.[2] Astfel, ”Moise… a dat voie ca bărbatul să scrie o carte de despărţire (femeii, n.n.) şi s'o lase[3], chiar dacă ştia prea bine că dela început n'a fost aşa[4].

Oportunist mizer, ”acrit”  fiind de carnea flacă şi de ţâţa lălâie a madianitei cândva mult dorită şi adorată, Prietenul lui Dumnezeu îşi expediază nevasta cu feciori cu tot – plocon la Ietro-n bătătură[5]. Mânat de sentimente şi emoţii nesperat de pământeşti pentru cineva care pretinde că vorbeşte cu YHWH faţă către faţă, decide sec – cu apă-n gură, că e timpul să guste liber din sânul cald şi nurii proaspeţi ai unei etiopience măslinii, cu coapsa fragedă şi fermă. Maria şi Aaron au vorbit împotriva lui Moise din pricina femeii etiopiane pe care o luase el de nevastă,”[6] dar Dumnezeu le-a închis gura subit, lovindu-i democratic cu lepră din cap până-n picioare, lecţie pricepută de toţi cei care ar mai fi-ndrăznit vreodată să chestioneze dreptul la fericire trupească a moşului nesătul. Fornicaţia – bat-o focul, şi stricăciunea inimii sunt – categoric, preferatele lui Moise ...  dar şi slăbiciunile lui Yahve-Zeu!   



[1] Exod 4:3
[2] Deuteronom 24:1
[3] Marcu 10 :4
[4] Matei 19:8
[5] Exod 18:2-6 « Ietro, socrul lui Moise, a luat pe Sefora, nevasta lui Moise, care fusese trimeasă acasă. A luat şi pe cei doi fii ai Seforei; … a venit cu fiii şi nevasta lui Moise în pustie unde tăbăra el, la muntele lui Dumnezeu. A trimes vorbă lui Moise să -i spună: "Eu, socrul tău Ietro, vin la tine cu nevastă-ta şi cu cei doi fii ai tăi. »
[6] Numeri 12:1 ...căci luase o femeie etiopiană

15 comentarios:

  1. Imi pare rau teologule, dar in textul redactat de tine ai comis o mica eroare: Moise nu a stiut ca “de la inceput nu a fost asa”. Lucrul acesta l-au aflat iudeii abea dupa 1300 de ani, cand a aparut in mijlocul lor “Dorinta Veacurilor”, adica tamplarul din Nazaret. Si daca e sa ne gandim bine, cei mai multi dintre ei nu au priceput acest lucru nici atunci, ci abea in jurul anului 1000, e.n., cand a avut loc in Spania un mare sinod al corpului pastoral al bisericii mozaice, cand, cu o majoritate fragile de voturi, s-a luat istorica decizie de a renunta la poligamie. Lucrul acesta l-am aflat de la Sorin Rosen, un rabin din Bucuresti, nepotul celebrului Moses Rosen, rabinul sef al Romaniei pe parcursul catorva decenii.
    Din pacate, cea mai mare confuzie in teologia crestina exista la acest capitol – divort si recasatorie. In urma cu ceva timp, am citit o carte in care sunt prezentate si argumentate biblic 5 pozitii diferite cu privire la acest aspect. Si uite asa se face ca Duhul Sfant, timp de peste 2000 de ani, s-a dovedit neputincios in a-i lumina pe crestini in privinta acestei probleme…
    Si pentru ca anumiti pastori dintr-o biserica sunt adeptii unuia din cele 5 pozitii cu privire la divort si recasatorie, iar alti pastori din aceeasi biserica sunt adeptii alte pozitii, se ajunge la niste situatii absolute penibile. De exemplu, intr-o anumita comunitate AZS din Romania, in urma cu mai multi ani, a fost exclusa o membra pentru pacatul de a se casatori cu un azs-ist din Norvegia, care fusese casatorit cu o azs-ista norvegiana, si de care apoi, dupa trecerea mai multor ani, a divortat. Cei doi soti au plecat imediat dupa excludere in Norvegia, unde au comunicat bisericii locale (in care era membru barbatul) decizia luata in dreptul femeii de catre comunitatea locala din Romania. Fratii norvegieni, au fost extreme de revoltati la auzul unei astfel de decizii, declarand ca ei considera aceasta excludere ca fiind NEVALIDA. Si astfel, cei doi proaspeti casatoriti, au fost primiti ca membri, fara rebotezare, in comunitatea respectiva din Norvegia. Si cand stai sa te gandesti ca e vorba de UNA SI ACEEASI BISERICA, care SUB INFLUENTA ACELUIASI DUH SFANT, ia decizii DIAMETRAL OPUSE.

    ResponderEliminar
  2. Studentule,

    Pacatul lui Isus este ca nu a condamnat fapta lui Moise, ci o justifica in contextul "impietririi inimii" poporului, cand de fapt, cel impietrit nu era altul decat Moralistul Sef de la Cortul dezmatului. Aceasta justificare il condamna pe Isus insusi. Cat despre "Dorinta Veacurilor" care lumineaza universul iudeo-crestin dupa 1300 de ani, afla draga studentule, ca biserica crestina din toate timpurile te contrazice: Isus - zice teologia crestina, era "Ingerul" care i-a scos pe ovrei din robie, "Stalpul de Foc ori de Fum (dupa caz)", Stanca din care tasnea apa in pustie, Datatorul legii morale... ma rog... Prietenul lui Moise, Cel care statea de vorba fata catre fata "cum sta un om de vorba cu prietenul sau"! Zic eu ca intre doua porunci criminale ii putea strecura si o mustruluiala morala cu privire la fornicatia-i nerusinata, nu sa-l incurajeze complice, pedepsind abominabil pe denuntatorii lui!

    Cazul expus de tine nu este cel mai nefericit: sunt lucruri mult mai grave care se petrec "neobserate" in biserica universala, nu doar in azs. Oamenii se simt incurajati de astfel de exemple, care la dau aripi in a copia modele biblice "demne" de urmat. Si uite-asa se face ca hoardele de pastorei si pochi de pretutindeni vor apara "inocenta" lui Moise, aparandu-se in fapt pe ei insisi si pornirile lor de pofticiosi neintarcati de la tata vecinei -sora de credinta, care canta-n cor, cu glasu-i cristalin, Aleluia si Amin! Corb la corb nu-si scoate ochii... studentule! Cat despre Duhul Sfant Omniprezent... eu cred ca tragea "discret" cu ochiul pe din-dosul cortului, ca de zis nu a zis nici "malc"!

    Urez, asadar, tuturor trepanatilor, care umpli bisericile cu hoiturile lor scarnave si pline de toata uraciunea, Fornicatie Placuta: e Moral... si e la Moda! S-a dat liber la ...

    Ave & Amin!

    ResponderEliminar
  3. Perfect de acord ci tine, teologule! Lucru care totusi ma surprinde la tine este ca nu sesisezi de fiecare data ironia din vorbele mele. Evident ca am utilizat expresia "Dorinta veacurilor" cu multa ironie. In rest, intreaga Biblie este plina de afirmatii contradictorii, asa ca, cel care incearca in sinceritatea lui, sa urmeze Biblia, in cel din urma (o spun cu profunda tristete in suflet) va ajunge nebun...

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Ok. Sa nu te mire... simteam nevoia sa detaliez un pic mai mult. Nu e tocmai usor ca in doua paragrafe sa atingi toate punctele de interes. Comentariile sunt ocazii de a dezvolta mai amanuntit subiectul. Cat despre nebuni, sa fie sanatosi in nebunia lor!!!

      Eliminar
  4. Draga teologule, daca imi permiti si nu-ti este cu suparare, in scopul formularii in viitorul apropiat a unui nou articol pe acest blog, te invit la un exercitiu de exegeza biblica, nu inainte de a face o scurta introducere. In prezent, in calitate de cetatean al acestei planete, am deplina libertate de a intra in ORICARE LOCAS DE INCHINARE CRESTIN situat pe aceasta planeta, si nu cred ca exagerez cand afirm ca in oricare dintre acestea sunt binevenit. Daca, de exemplu, sunt adventist si vreau sa vizitez catedrala „Sfintii Petru si Pavel” din Vatican, nimeni de la Vatican nu-mi interzice acest lucru. Pot asista in liniste si pace la o messa oficiata in locasul respectiv de inchinare, si nu se va gasi nimeni care sa-mi spuna „Iesi afara!”
    In urma cu mai mult timp, am descoperit cu imensa uimire ca in antichitate, lucrurile nu stateau la fel. In cartea Leviticul din V.T., am gasit urmatorul pasaj: “Când va porni Cortul, leviţii să-l desfacă; şi când se va opri Cortul, leviţii să-l întindă; iar străinul care se va apropia de el, să fie pedepsit cu moartea” (Leviticul 1:51)
    Daca admitem definitia biblica a pacatului: „Pacatul este calcarea Legii”, as avea in acest sens o intrebare: „Care dintre cele 10 porunci ale Legii lui Dumnezeu o incalca strainul care DOAR SE APROPIA de Cortul Intalnirii, de merita in final pedeapsa cu moartea?
    In afara de aceasta, am mai gasit un citat interesant la EGW, in cartea „Patriarhi si Profeti”:
    “Dumnezeu Se pregătea să îi aşeze pe israeliţi în Canaan şi să dezvolte între ei o cârmuire şi o naţiune care să fie manifestarea împărăţiei Lui pe pământ. Ei nu trebuia să fie numai moştenitorii adevăratei religii, ci să şi răspândească pe întreaga faţă a pământului principiile acesteia” („Patriarhi si Profeti”, cap. Cucerirea Ierihonului).
    Intrebarea care decurge din lecturarea acestui pasaj, este urmatoarea: In ce mod israelitii, posesorii adevaratei religii de pe aceasta planeta, urmau sa raspandeasca principiile adevaratei religii pe intreaga fata a pamantului, de vreme ce ei omorau oricare pagan care ar fi cutezat doar sa se apropie de acest locas de inchinare la Iehova, care era Cortul, centrul inchinarii adevarate, nemaivorbind de ABSENTA TOTALA a unei lucrari de misiune din partea poporului ales pe parcursul a aproape 1300 de ani in mijlocul „neamurilor” (ma refer la intervalul de timp dintre darea Legii pe muntele Sinai si intruparea Mantuitorului Isus Hristos)?
    Sa stii ca ma intereseaza raspunsul la aceste intrebari din partea ta in calitate de ateu, care are o cunoastere profunda atat a textelor Bibliei, cat si a scrierilor SP, adica ale lui EGW.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Aminteai mai devreme de faptul ca daca esti sanatos la cap si te apuci sa cauti o logica a Bibliei vei sfarsi intr-o casa de nebuni azs, ori de alta denominatiune. Problema bibliei e ca nimic nu are nici o noima, cu o singura exceptie: justificarea NEDREPTATII pe care cei FARA SANGE-ALBASTRU trebuie sa o accepte in deplina supunere fata de niste DERBEDEI cu pretentii aristocratice de lideri vizionari, predestinati nemuncii, trandaviei si traiului bun. Aceast fir rosu poate fi regasit in orice religie, in orice sistem teologic si in orice organizatie teocratica.

      Cu privire la subiectul propus de tine, promit sa revin cu o postare in viitorul apropiat. Merci si pe curand!

      Eliminar
    2. Studentule, evreii ca orice alt popor au invadat curtea vecinului canaanit, motivand cea ce au scornit si alte popoare ca o divinitate le-a dat locul pt. ei. de parca musulmanii nu credeau ca pamanturile cucerite sunt cucerite doar prin voia lui Alah, spartanii citeau in maruntaie de animal cand mergeau la lupta etc. deci, toti pana la urma serveau un plan divin.

      “Dumnezeu Se pregătea ", da, de unde stii tu ce pregatea D-zeu ? religia evreilor nu a fost insuflata de o inteligenta extraterestra cu calitati deosebite, tot ce aveau evreii deja se inventase, nimic original: preoti, temple, profeti, jerfe, obiceiuri, sarbatori etc, ce vezi tu SF in religia lor ?

      Daca poporul evreu era condus de o inteligenta superioara, acea inteligenta le-ar fi poruncit cea ce azi ONG-urile incearca sa faca in tarile subdezvoltate: educatie, spitale, drepturile omului, noi mietode de productie etc. Ori eu nu vad ca D-zeu sa le fi dat evreilor macar cateva trucuri sa-si imbunatateasca productia. In plus evreii refuzau comertul pe mare, leacurile, si locuiau intr-un teritoriu semiarid si ridicol ca dimensiuni, nu aveau cum sa devina Solomon cel mai bogat.

      Eliminar
  5. dumnezero era si PIaieMPi pentru ca deh...trebuia sa invete si pe ovrei cineva cum sta treaba cu facutul banilor pe seama goyemilor.

    Testokick

    ResponderEliminar
  6. Interesant este ca moise a avut doar o singura femeie si nu 2. Se pare ca e una si aceasi. Cum explici ca etiopeanca e alta si nu sefora?

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Cush nu este Madian. Nu poate fi confundat cu Madian sub nici o norma, dupa cum Viena nu poate fi confundata cu Madrid-ul. In al doilea rand, legiuirea cea noua la care fac referire, atat de absurd impusa de Moise vorbeste de la sine: nu era asa de la inceput... si totusi are indrazneala sa o savarseasca. Omul capata aceasta indrazneala intr-un singur caz: atunci cand are un profit direct din ea! In al treilea rand avem o declaratie clara ca Moise isi trimisese nevasta si copii plocon la tat´su, si ca Ietro nu a fost deloc magulit de situatie, fiind nevoit sa o insoteasca pentru a se intoarce inapoi la barbat´su: Moise nu avea nici timp, nici chef, nici intentie sa se mai duca dupa nevasta-sa. In ultimul rand este interesant de observat ca toti, mai ales cei care nu au nici o idee despre teologie, stiu ca madianita si cushita (etiopianca) erau una si aceeasi persoana. Acest detaliu este la fel de graitor, cum graitor este faptul ca toti ortodocsii stiu ca Duminica este Ziua a Saptea a saptamanii. De aici inainte este vorba pur si simplu de coerenta in gandire sau lipsa ei. Cunoastem si unde duce prima varianta si unde duce cea de a doua: Tu unde vrei sa ajungi?
      Ave

      Eliminar
    2. Confuzia exprimata de Cezar Vasluianu vine din amestecarea (voita) a Etiopiei/Cush cu Madianul/Midian.

      Madianul se intindea intre sudul Palestinei si muntele Sinai. A se vedea Judecatori 4:11/Numeri 10:29 si kenitii (http://www.biblegateway.com/passage/?search=judges%204:11&version=NTLR)

      Maria si Aaron resping sotia etopiana dintr-un motiv (rasist) simplu: aceasta era din semintia lui Ham in timp ce Sefora era din samanta lui Avraam si, evident, Sem.

      Nu era deloc anormal ca Moise sa aiba mai multe sotii. Anormala e doar tehnica folosita:)

      Comentatorii crestini au incercat sa "crestineze" casatoria a doua:

      Easton's Bible Dictionary:
      Ethiopian woman, the wife of Moses (Num. 12:1). It is supposed that Zipporah, Moses' first wife (Ex. 2:21), was now dead. His marriage of this "woman" descended from Ham gave offence to Aaron and Miriam.


      Matthew Henry's Commentary
      About his marriage: some think a late marriage with a Cushite or Arabian; others because of Zipporah, whom on this occasion they called, in scorn, an Ethiopian woman, and who, they insinuated, had too great an influence upon Moses in the choice of these seventy elders. Perhaps there was some private falling out between Zipporah and Miriam, which occasioned some hot words, and one peevish reflection introduced another, till Moses and Aaron came to be interested.

      Comentariile biblice azs sunt cele mai varza pe tema asta sugerand ca regiunea Cush se intindea in Arabia, o geografie evident schimonosita ideologic. A se vedea comentariile la Numeri 12:1 si Geneza 10:6. Regiunea Nilului si Arabia sunt provincii total diferite

      Alte referinte despre Cush
      http://www.biblegateway.com/passage/?search=2%20kings%2019:9&version=NTLR
      http://www.biblegateway.com/passage/?search=esther%201:1&version=NTLR
      http://www.biblegateway.com/passage/?search=esther%208:9&version=NTLR



      Eliminar
  7. pe mine ma intereseaza numai strict istoric, social sau cum vrei tu sa spui. daca moise a avut mai multe neveste sau nu .... nu e o tema de interes ptr mine. el a mintit la greu cand a vrut sa scoata poporul de la egipteni. ajunge exemplul ala ca sa vezi ca ptr "alesi" exista exceptii de la lege.

    eu am gasit o explicatie pe wikipedia si vreau sa imi spui daca tu ai vreo sursa de informatii cand spui ca madian nu e cush. ma intereseaza sa stiu deoarece am avut o discutie cu cineva si era foarte sigur pe ideea ca e una si aceasi femeie.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Cush_%28Bible%29

    " According to Genesis, Cush's other sons were Seba, Havilah, Sabtah, Raamah, and Sabtecah.

    The wife of Moses was a Cushite, according to the Book of Numbers 12:1. Exagoge 60-65 by Ezekiel the Tragedian (fragments reproduced in Eusebius) has Zipporah describe herself to Moses as a stranger in the land of Midian, and proceeds to describe the inhabitants of her ancestral lands in North Africa:

    "Stranger, this land is called Libya. It is inhabited by tribes of various peoples, Ethiopians, dark men. One man is the ruler of the land: he is both king and general. He rules the state, judges the people, and is priest. This man is my father {Jethro} and theirs." "

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Flavius Josephus, fariseu cu inalta pregatire intr-ale teologiei chiar din timpul Domnului Isus, nu indrazneste sa mistifice intr-atat spusele Bibliei incat sa comita necugetarea de a juxtapune Cush si Madian. Pentru a justifica episodul cu "femeia etiopioanca", in urma cu 2000 de ani, Flavius povesteste din surse traditionale ovreiesti urmatoarele:

      "Odată ajuns la vârsta bărbăţiei, Moise — despre peripeţiile naşterii şi educaţia căruia am vorbit deja — şi-adovedit în chip strălucit vitejia faţă de egipteni, arătând că era făcut să-i înjosească pe ei şi să-i înalţe pe asupriţii evrei cu următorul prilej. Etiopienii, învecinaţi cu egiptenii, au năvălit în ţara acestora şi i-au jefuit, ducând cu ei prada...
      Dar Moise, rugat deopotrivă de Thermutis şi de rege, a acceptat cu plăcere să plece în expediţia aceasta...

      Regele etiopienilor avea o fiică cu numele de Tharbis. Aceasta l-a văzut pe Moise cum îşi conduceaoastea spre zidurile oraşului şi se lupta vitejeşte şi a rămas uimită de chibzuinţă şi atacul pornit de el, socotind că lui îşi datorau norocul egiptenii, care îşi pierduseră speranţa în libertatea lor; în schimb, i-a pus într-o mare primejdie pe etiopienii foarte mândri de strălucitele lupte duse împotriva celor dintâi; de aceea, s-a îndrăgostit de dânsul. Şi cum simţământul acesta sporea necontenit, a trimis la el pe cel mai credincios slujitor al ei, ca să-l ceară în căsătorie. Moise a consimţit, cu condiţia ca ea să predea oraşul împresurat. După ce s-a legat printr-un jurământcă o va lua de soţie şi că, după predarea oraşului, el va respecta pactul încheiat, s-a trecut de la vorbă la faptă. Atunci Moise a adus mulţumire Domnului pentru victoria obţinută asupra etiopienilor, şi-a celebrat căsătoria şi apoi a condus acasă oastea egipteană."

      Relatarea nu este sustinuta de Biblie, dar este JUSTIFICAREA generalmente acceptata de invatatii vremii pentru cele doua femei ale lui Moise. Dupa parerea mea este totul pura fantezie menita sa justifice pofta lui Moise de a se infrupta si din tineretea unei Cushite.

      Eliminar
    2. Citatul de mai sus il gasesti in Antichitati Iudaice Vol 2 capitolul 5

      Eliminar

De oriunde ai fi, comentariul tau ma onoreaza: